Vilton header algemeen 1920x350

Het belang van constructieve trillingsdemping

Bij krachtig contact tegen muren, wanden of plafonds, ontstaan trillingen die tot ver in een gebouw merkbaar zijn. Zulk contact ontstaat bijvoorbeeld als een schoolklas in een gymzaal rent, een trein over een spoorweg rijdt, een industriële machine op een vloer dreunt of bij hele harde muziek. Er zijn vijf redenen om trillingen constructief te isoleren:

  1. Voorkom scheuren in constructies

Trillingen kunnen de stabiliteit van een gebouw in gevaar brengen wanneer barsten ontstaan in constructieve elementen. De grenswaarden voor het ontstaan van gevaarlijke scheuren liggen bij gebouwen van gewapend beton en hout het hoogst terwijl ongewapend beton, niet-gewapend metselwerk en vooral monumentale panden snel in de problemen komen. Verder wordt de impact van trillingen bepaald door de frequentie. Daarbij geldt over het algemeen: hoe lager de frequentie, hoe lager de grenswaarde.

trillingen snelweg tot in gebouw merkbaar.jpg

  1. Voorkom scheuren in afwerkingslagen

Scheuren in de constructie zijn gevaarlijk, maar scheuren in afwerklagen, wat eerder zal voorkomen, zijn ook niet wenselijk. Trillingen kunnen zowel binnen (stucwerk, gips) als buiten (metselwerk, beton) scheuren veroorzaken. Het wegwerken van de scheuren zal niet makkelijk zijn, want bij nieuwe blootstelling aan trillingen, kunnen ze weer terugkomen. Trillingsdemping zal daarentegen veel effectiever zijn.

  1. Voorkom geluidsoverlast

Trillingen kunnen hoorbaar zijn en geluidsoverlast veroorzaken. Dit gebeurt wanneer wanden, plafonds en vloeren worden aangeslagen en geluid gaan afstralen. Geluidsoverlast wordt volgens veel ecologen Nederlands het grootste milieuprobleem van de 21e eeuw. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) heeft berekend dat in rijke Europese landen, zoals Nederland, op dit moment gemiddeld zo’n 61.000 gezonde levensjaren verloren gaan doordat een overdaad aan geluid hart en bloedvaten onnodig belast. Voor een prettige woon- en werkomgeving is goede trillingsdemping en ruimte-akoestiek onmisbaar.

  1. Voorkom trillingsoverlast

Trillingen in gebouwen voelen mensen vooral als de vloer in beweging komt. Zoiets is bijvoorbeeld in hotels, slaapkamers of scholen bijzonder storend. In fabrieken en ziekenhuizen kan dit ook (levensgevaarlijke) problemen opleveren. Trillingen kunnen het functioneren van machines en apparaten in de weg staan, zoals bijvoorbeeld elektronenmicroscopen, lasers en weegschalen.

Hoe voorkom je overlast?

Veel van de trillingen kunnen in de constructie van een gebouw opgevangen worden met dempers. Vilton maakt voor demping gebruik van polyurethaan schuim, rubbergranulaat, gerecycled kurkelastomeer, EPDM-schuim of (met kevlar verstevigd) natuurrubber. Deze materialen zijn zeer geschikt voor het ontkoppelen van wanden, vloeren en plafonds door hun lage afveerfrequentie. Sommigen hebben nog aanvullende eigenschappen zoals een hoog poisson effect, lage waterabsorptie en goede chemische resistentie. Constructieve systemen voor trillingsisolatie werken doorgaans volgens het massaveer principe: een vloer met massa drukt op verend elastomeer, waardoor de vloer geen (geluids)trillingen doorgeeft.

CDM-ISO-VHSB-header-2.jpg

Trillingsisolatie komt heel precies. Net als bij een zwembad kan een klein ‘lek’ van een akoestisch systeem grote problemen veroorzaken. Als bijvoorbeeld een zwevende vloer of de trespa-plaat van een ISO SEB systeem contact maakt met de staalconstructie van een gebouw, dan kunnen geluiden in de buurt van dit ‘lek’ nog tot ver in een gebouw te horen zijn. De adviseurs en monteurs van Vilton controleren daarom nauwkeurig op dit soort contactpunten.

Begin op tijd

Vaak constateren eindgebruikers pas bij ingebruikname van een gebouw problemen met trillingen of met de akoestiek. In veel gevallen is het oplossen van deze problemen duur, moet de sloophamer eraan te pas komen en gaan later geplaatste geluidsdempende of absorberende materialen ten koste van het netto vloeroppervlak (NVO). Als bijvoorbeeld bij het ingebruiknemen van een gebouw ontdekt wordt dat een naastgelegen snelweg voor (geluids)trillingen zorgt, dan is voor optimale demping in iedere ruimte een ontkoppelde voorzetwand, een zwevende dekvloer en een opgehangen plafond nodig.

Voor zo’n ingreep moeten oude vloeren gesloopt worden en de voorzetwanden zullen het NVO flink terugdringen. Vooraf rekening houden met de snelweg door plaatsing van trillingsdempers onder de buitengevel scheelt veel kosten en verlies van ruimte.

Meer weten over trillingsisolatie door Vilton? Ontdek meer over Silent Building of bekijk hier de trillingsdemping producten.

Deel dit bericht:
    

Laatste berichten

Schrijf je in voor e-mail updates